OOSTENDSE PETANQUE CLUB V.Z.W.
HOOFDSTUK I : Bestuur, werking en verkiezingen.
Art.1. De interne werking van de vereniging
wordt waargenomen door de Raad van Bestuur.
Voor de lopende zaken beslissen de leden van de raad van bestuur elk
in het domein
van hun mandaat.
Art.2. Kandidaat-bestuurders voor de Raad van Bestuur moeten hun kandidaatstelling bij de secretaris
tijdig hebben ingediend, zodat hun kandidatuur op de agenda staat, bij het oproepen van de
Algemene Vergadering. Indien plaatsen beschikbaar zijn in de Raad van Bestuur, worden die
kenbaar gemaakt in het Clublokaal door middel van een affiche.
HOOFDSTUK II : Leden.
Art.3. Het Clublokaal is toegankelijk voor iedereen (voor minderjarigen onder de verantwoordelijkheid van
ouders of voogd).
Art.4. De Raad van Bestuur kan onder gestipuleerde voorwaarden niet-leden voor activiteiten uitnodigen
onder de verantwoordelijkheid van de bezoeker. Doorgaans ter gelegenheid van een open activiteit
en van de duur ervan.
Art.5. De leden zullen in Clubverband alle discussies over politieke, godsdienstige of sociale
aangelegenheden vermijden. Ze zullen door hun gedrag de Clubleden niet storen of de faam van de
vereniging schaden. Ze zullen de statuten en het reglement inwendige orde van de Club blijven respecteren.
Art.6. De leden van de raad van bestuur beslissen over de al dan niet toetreding van een nieuw lid.
De eventuele weigering kan het gevolg zijn van zijn/haar uitsluiting bij hun vorige club of gebaseerd zijn
Op zijn/haar gekende antecedenten.
HOOFDSTUK III : Openingsuren en spelregeling.
Art.7. De openingsuren worden bepaald door de Raad van Bestuur. Ze zullen volgens de omstandigheden
ter kennis gebracht worden aan de leden, via mededelingsbord in het lokaal. Normaal gezien op
maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en
op bepaalde zaterdagen van 14.00 uur tot 18.30 uur.
Tijdens de wintercompetitie kan er niet gespeeld worden op donderdag
en zondag.
Art.8. Bij georganiseerde dagen, zoals
clubwedstrijden, en de samenstelling van de competitieploegen,
moeten de leden die deelnemen zich aan de richtlijnen van de
sportleider onderwerpen.
Art.9. Tijdens een gewone namiddag, dit wil zeggen tijdens de week, geen competitie of tornooi, wordt
er als volgt gespeeld. De eerste en de tweede ronde is er een integrale trekking. In de derde ronde is
het mogelijk om een gevormde ploeg door te geven aan de persoon die de ploegen opstelt. Het is
dan ook die persoon die dan beslist hoe er in de derde ronde gespeeld wordt. Er wordt dus met alles
rekening gehouden en de gevormde doubletten of tripletten worden dan ook zoveel mogelijk
toegelaten. Doch het is ook mogelijk dat uw gevraagde doublet aangevuld wordt tot een triplet. Dit
is afhankelijk van het aantal aanwezige spelers in de club.(Vb: u vraagt om in doublet te spelen en
na het trekken van de ploegen zijn er nog twee spelers over, die geen plaats hebben om te spelen,
deze mensen worden dan automatisch ingedeeld bij uw doublet. De doublet wordt dan triplet).
De persoon die de ploegen maakt doet
dit voor jullie en niet voor zichzelf.
(Het is niet moeilijk om iemand te verbeteren, doch zelf perfect
zijn is ook niet mogelijk.)
HOOFDSTUK IV : Tuchtregelingen.
Art. 10. Gronden voor tuchtmaatregelen zijn bijvoorbeeld:
- zich niet aan de statuten en het huishoudelijk reglement onderwerpen,
- het benadelen van de faam van de club door onsportief gedrag,
- het vervreemden of moedwillig beschadigen van clubbezittingen,
- wie zijn ploeg of de club in de steek laat kan het volgende jaar geen competitie spelen in onze club.
- Wie de beslissingen van de raad van bestuur niet aanvaardt en hierdoor de goede werking van de club in het gedrang brengt.
Art.11. De achtereenvolgende maatregelen kunnen zijn:
- verwittiging,
- schorsing uitgesproken door de Raad van Bestuur,
- uitsluiting door een bijzondere Algemene Vergadering bekrachtigd.
Art.12. De genomen tuchtmaatregel wordt schriftelijk ter kennis gebracht aan de betrokkene, met
vermelding van het vergrijp, de motivatie en de omvang van de strafbepaling.
Art.13. Beroep kan worden ingediend, schriftelijk bij de secretaris tot 14 dagen na de schriftelijke ter
kennisgeving van de tuchtmaatregel. Het beroep zal behandeld worden zo vlug mogelijk na
ontvangst. Tijdens de beroepsprocedure wordt de strafmaatregel opgeschorst. Tegen uitsluiting
uitgesproken door de Algemene vergadering is geen beroep mogelijk.
Art.14. Uittredende leden van de Raad van Bestuur, zijn pas herkiesbaar 3 jaar
na hun ontslag.
Dit wil zeggen dat men tot 3 jaar na zijn ontslag geen lid kan
worden van de Raad van Bestuur.
Leden die uit de club gaan en na een bepaalde tijd terugkomen, moeten eerst 3 jaar lid zijn
voordat zij hun kandidatuur kunnen stellen om lid te worden van de Raad van Bestuur.
Art.15. Alle leden zullen verzocht worden onderhavig “Reglement Inwendige Orde”
te lezen en te ondertekenen
als kennisname. Pas daarna zullen zij in het bezit gesteld worden
van hun (recreanten-) licentie.
Art.16. Bij deelname aan tornooien en competities ingericht o.c. van de PFV,
zullen de leden zich houden
aan volgende richtlijnen: het dragen van gesloten schoeisel, het
dragen van een short (of rok voor de dames)
tot aan de knieën en, in normale weersomstandigheden, het dragen van
de recente clubtrui (vanaf 2015 =
marineblauwe polo met beige zijstukken).
HOOFDSTUK V : Burgerlijke Aansprakelijkheid en Verzekeringen.
Art.17. De vereniging, de Raad van Bestuur kunnen nooit aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke
ongevallen met stoffelijke of lichamelijke schade, alsook voor diefstal of beschadigingen van
persoonlijke bezittingen. Zelfs niet als een lid deze achterlaat achter de bar of in het secretariaat.
Art.18. Deelname aan de activiteiten, welke ook, gebeuren steeds op eigen verantwoordelijkheid, behalve
voor de gevallen voorzien in de verzekeringspolis van de Petanque Federatie Vlaanderen.
HOOFDSTUK VI : Bijdragen.
Art.19. De bijdragen moeten worden betaald vóór 10 april door de leden met
competitielicentie, vóór 1 mei
door de leden zonder licentie.
Art.20. Nieuwe leden betalen bij hun toetreden het volledige lidgeld.
Vanaf 15 oktober tot 15
april betalen zij 30 €.
Indien zij lid worden
binnen de 2 laatste maanden van het clubjaar, dus vanaf 15 februari, zal de
bijdrage gelden voor het volgend clubjaar.
Art.21. De bedragen zullen door de Raad van Bestuur worden gemeld aan de betrokken leden.
Aangepast tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur op 03/02/2015.
De secretaris De voorzitter
Carine Van Muylder Edouard Cockx